Search This Blog

Jihad Lillahi Taala..

my post...

get this widget here

Sunday, 25 March 2012

Doa orang yang Taubat


Abu Hamzah Ats-tsumani meriwayatkan dari Imam Sajjad bahawa pada suatu hari seorang lelaki serta isterinya naik kapal menuju tanah airnya.Malangnya ditengah samudera,kapal yang mereka naiki itu dilanda ombak dan akhirnya berpecah berkeping-keping.Seluruh penumpangnya tewas,kecuali isteri lelaki itu.Ia selamat kerana memegang bongkah kayu pecahan.Akhirnya ia terdampar di sebuah pulau.kebetulan pulau itu hidup seorang perompak.Ia sangat hairan menemukan seorang wanita dipulau itu.

“Engkau manusia atau jin?’’ Tanyanya kehairanan.
Wanita itu menceritakan peristiwa yang telah dialaminya,sambil memelas meminta pertolongan.Namun,lelaki itu bersikap acuh tak acuh,bahkan mulai mendekati wanita itu dan mengajak bercumbu.Seketika wanita itu gementar dan menggigil ketakutan.
“Mengapa kau gementar dan ketakutan?’’tanyanya.
Sambil mendongak ke langit dan menunjukkan dengan jarinya perempuan itu menjawab ‘’Aku takut kepada Allah!.’’

‘’Apakah kau pernah melakukan hubungan kelamin?’’ Tanya lelaki itu.
“Demi Allah aku belum pernah melakukannya’’ Jawab perempuan tersebut.
‘’Meskipun kau tidak pernah melakukan zina dan kini akan diperkosa,kau tetap takut kepada Allah.Semestinya aku lah yang lebih layak takut kepadaNya,kerana aku sering melakukan zina,bahkan kini aku akan memperkosa seorang wanita sebatang kara,’’ tutur lelaki itu berbangga dengan perbuatannya.

Lelaki itu akhirnya bertaubat,memohon keampunan kepada Allah,lalu meninggalkan pulau itu dan pulang ke kampong halamannya.Sejak saat itu,ia menjadi orang yang soleh dan bertaqwa.
Pada suatu hari,dalam perjalanan pulang ke rumahnya,ia melintasi padang pasir dan berjumpa dengan seorang pendeta yang taat beribadah.Pendeta tersebut juga dalam perjalanan pulang menemui sanak keluarganya.Mereka berdua menjadi kawan seperjalanan.
“Kawan,berdoalah agar Tuhan menaungi kita dari sengatan matahari sepanjang perjalanan ini..” ujar pendeta itu kepadanya.

‘’Aku tidak mempunyai bekal perbuatan yang baik.kerana itulah aku tidak berani memohon apa pun kepadaNya,’’ balas lelaki itu bekas perompak itu.
‘’Kalau begitu,akulah yang bedoa dan kau mengangkat tangan sambil mengucapkan ‘amin’….’’ tambahnya.‘ ’Baiklah,’ ’ sahut lelaki itu setuju.

Kedua orang lelaki itu melaksanakan tugasnya masing-masing.Doa dikabulkan.Awan pun datang memayungi mereka hingga sampailah mereka dipersimpangan jalan.Mereka berpisah.namun tidak lama kemudian,awan itu mengikuti anak muda yang bertaubat,sebaliknya menjauhi kepala sang pendeta.
Pendeta itu menghampiri pemuda tersebut.

“Kau lebih baik dari aku.Ucapan ‘amin’mu telah dikabulkan bukan doaku.Sekarang katakana kepadaku amal perbuatan apakah yang pernah kau kerjakan?’’

Pemuda itu kemudian menceritakan kejadian yang dialaminya dengan seorang wanita dipulau masa lalu.Pemuda itu menyimpulkan rahsia yang dikabulkannya ‘amin’ yang diucapkan sang lelaki tersebut.
“Semua dosa-dosamu yang terdahulu telah diampuni oleh Allah,kerana rasa takutmu kepadaNya.Kini,waspadalah!jangan sampai anda berbuat dosa yang merosak ampunanNya’’ 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...